RESTAURATIE

MACK RW613

SUPERLINER

1985

Op 27-05-2004 hebben wij deze Mack superliner van 1985 aangeschaft.

Het betreft een Mack RW 613 met een V8 Mack motor met 400 pk.

Op dit Moment staat deze Mack nog in Belgie alwaar deze te koop stond en nadat alle papieren zijn geregeld hopen wij deze te kunnen ophalen

Het is de bedoeling om via deze pagina het verloop van de restauratie bij te houden.

Het vervoeren van de Mack zal gebeuren door Haulo uit Sint Maarten welke de Mack zal transporteren naar Monne in Ijsselstein welke de restauratie zal uitvoeren

Op 15-06-2004 was het dan zover de mack kon worden opgehaald bij Route 29 dit werd uitgevoerd door bergings specialist Haulo uit Sint Maarten .

Nadat de aansluiting waren gemaakt voor stroom en lucht kon de eerste as worden opgebonden zodat deze er niet onderuit valt als je de truck aan de achterkant optilt

Hierna kon het vervoer aanvangen naar holland wat onderweg toch wel veel bekijks trok omdat het toch geen dagelijks transport is

en dan eindelijk is het zover de Mack arriveert in Ijsselstein bij Monné naar enige stuurmanskunsten staat de mack op zijn plek alwaar deze kan uitrusten van de reis en zodra er tijd is kan er een begin gemaakt worden om te kijken wat er nu wel en niet stuk is

Op 17-06-2004 ben ik voor het eerst de schade wezen opnemen en me nieuwe aanwinst eens goed bewonderd

Om vervolgens er achter te komen dat degene die er de laatste drie jaar mee heeft gereden een knoeier was omdat er totaal geen onderhoud is gepleegt alleen wat moest en dat is gebeurt met slangetjes tape en klemmetjes

Om een voorbeeld te geven het lucht filter was voor het laatst vervangen in 1995 en de brandstofleiding zit aan elkaar met stukjes slang en slangeklemmetjes

Het cardan van de achterste as is volledig kapot en stond vol met water

En vervolgens zit er schade aan het dak en de zijkant van de cabine

De slaapcabine en de dagcabine zijn helemaal uitgewoond en zit vol met schimmel en de draaden hangen los en tot overmaat van ramp hebben ze met blauw velourse stof de slaapcabine voor de helft bekleed (eeuwig zonde)

De meeste schakelaars op het dashboard zitten vast werken niet of zijn kapot maar het is wel een stoer dashboard

Zelfs de motor is in slechte staat van onderhoud maar als die eerst eens een grote beurt krijgt en de kleppen worden gesteld en een aantal leidingen worden vernieuwd zal die wel weer lopen als een zonnetje

De mack is in slechte staat van onderhoud

De airco, dynamo,cardan, diverse schakelaars, stoelen, zijn stuk en moeten gerepareerd worden

De cabine moet worden schoongemaakt en opnieuw worden bekleed en gespoten

Maar met een beetje goede wil veel tijd en geduld kan het een hele mooie truck worden die niet zal misstaan op de europeese wegen

Op 18-06-2004 moest ik voor onderhoud aan de ultraliner naar Monne en heb gelijk nog maar weer eens een blik op de superliner geworpen

En als je dan voor de tweede keer goed kijk dan zie je nog meer en kan je je verbasen over de rijstijl van de vorige bewoner van de superliner

Een van de motorsteunen zit gewoon los en het rubber en dekplaat is gewoon aan bonken

De tanken zijn aan de onderkant kapot en met een plaatje aluminium erop gekit zit het weer dicht zelfs de tanksteunen zijn gescheurd

Op de versnellingsbak heeft een pto gezeten welke er is afgehaald en een origineel deksel is er voor terug geplaats alleen jammer dat deze niet goed is afgedicht

De uitlaat was onder de cabine kompleet afgescheurd en is ondertussen al gerepareerd

Ook zijn de stabilisator stangen van de beide cardannen uit hun rubbers getrokken en de spatborden er gewoon afgezaagd

Maar vandaag heb ik haar toch even horen lopen ook al is het een droevig gehoor met die rammelende kleppen

EN DAN NU DE CONCLUSIE

De superliner heeft gewoon totaal geen onderhoud gehad nieuwe onderdelen zitten er niet op alles is met kit tape en klemmetjes vastgezet als het al vast zit

Ze hebben boven op het dak van de dagcabine gestaan en hebben de cabine van binnen half beplak met blauwe stof nooit schoongemaakt en nergens naar om gekeken

kortom naar mijn mening is dit eeuwig zonde en zal me best doen om deze mooie maar zieke superliner weer te laten glimmen zodat er gewoon weer mee gewerkt kan worden door de trotse eigenaar welke zeer onder de indruk is van de uitstraling van deze machtige V8

De grote restauratie

Op 14-07-2004 hebben we dan eindelijk een groot begin gemaakt met het slopen van de mack en heb ik het subframe van de schotel los gemaakt zodat zodra de mack binnen staat we deze eraf kunnen takelen .

ook heb ik de brandstoftanks er afgehaald zodat deze gelast kunnen worden wat echt nodig is want het bleek dat het gat was gedicht met papier en kit .

ook zijn de cardans van hun olie verwijderd en ook hier bleek dat niet overal nog olie in zat maar dat maakt nu toch niet meer uit want deze worden toch geheel gereviseerd.

het was jammer dat het begon te regenen want hierdoor kon ik niet verder maar hopelijk heb ik gauw weer tijd om verder te gaan.

De aluminium tanken zijn nu gerepareerd en dit is keurig gedaan door de gebr Ligthart welke een stuk er uit hebben geslepen en daarna een nieuw stuk aluminium er in hebben gezet.

Nu ben ik begonnen met het schoonmaken van de tanken wat nu alleen nog gaat met aluminium reiniger op zuurbasis omdat alles is ingevreten de firma Tevu voorziet mij van alle reinigins middelen .

Ook heb ik een polijst machine en pasta besteld bij Sts Supplies .

Eesrt moet de tank geschuurd worden met grof schuurpapier en daarna met fijn schuurpapier.

Hierna kan ik pas beginnen met het daadwerkelijke pollijsten .

En dit is het eindresultaat de eerste tank is klaar en je wil niet weten hoeveel werk dat is maar hij hangt alweer onder de superliner

Daar ik heel druk ben geweest met mijn tanken had ik nog geen tijd gehad om aan me cardan te gaan werken en had hiervoor volgende week wat tijd voor gemaakt.

Maar toen ik gister (09-09-2004) mijn tank kwam brengen zag ik tot mijn verbasing dat Martien Monne deze al bijna klaar heeft

De cardan as is nu bij Terberg om ingekort te worden omdat we er nu een sper tussen hebben gezet de achterste cardanas is al klaar en kan er nu tussen dan olie er in en dan zou die rijbaar moeten zijn.

Ik probeer nu zo snel mogelijk de andere tank klaar te hebben zodat eind deze maand de superliner kan rijden .

De reden is omdat op 10 OKTOBER de MACKDAG is in UTRECHT en ik daar graag heen wil met de superliner en de ultraliner uiteraard

Het goede nieuws op 14-09-2004 heb ik de eerste meters gereden met de superliner (-:

en als het goed is gaan ik hem binnen kort ophalen

Op 16-09-2004 heb ik de superliner opgehaald om thuis verder te gaan met de restauratie.

Ik heb hem opgehaald uit Ijsselstein en had veel bekijks onderwegen de mack reed als een trein.

Alleen hadden we geen proef rondje gereden en kwam ik er onderweg achter dat de rechter voorwiel lager overleden is en deze moet ik nog vervangen.

Ook zat er nog een gaatje in een kap van het achterste cardan (doorgerrot) en deze moet ik ook nog vervangen.

maar dit mag de pret niet drukken en we gaan weer vol goede moet verder en natuurlijk 10 oktober naar de mack dag (wie gaat er mee)

De mackdag was geweldig ik heb me ogen uitgekeken want er stond weer genoeg leuk speelgoed.

Na de mackdag heb ik geen tijd meer besteed aan me Superliner omdat ik er geen tijd meer voor heb maar ik heb wel een warm plekje voor hem gevonden.

De Superliner staat nu in een loods in Schagen alwaar ik kan sleutelen zodra ik weer tijd heb.

Zo daar ben ik weer we zijn fijn naar de mackdag geweest en hier volgd een kleine indruk van heel veel moois

De mackdag was geweldig ik heb me ogen uitgekeken want er stond weer genoeg leuk speelgoed.

Na de mackdag heb ik geen tijd meer besteed aan me Superliner omdat ik er geen tijd meer voor heb maar ik heb wel een warm plekje voor hem gevonden.

De Superliner staat nu in een loods in Schagen alwaar ik kan sleutelen zodra ik weer tijd heb.

Zo daar ben ik weer we zijn fijn naar de mackdag geweest en hier volgd een kleine indruk van heel veel moois

En vandaag op eerste kerstdag (25-12-2004) ben ik even lekker met me maatje aan het sleutelen geweest en nu zijn we er achter dat het tijd word voor snapon gereedschap koste vandaag 1 baco 1 ratel 1 dop nr 22 &23 en 1 trekstang en als gevolg dat de wielen er nog niet af willen

Wel heb ik het wiel van rechts achter er af en dit is de as waarvan het cardan van stuk was en nu blijkt dat de lagers ook naar de kl*te zijn want er heeft water ingestaan maar het goed is de remvoering is bijna als nieuw

Wel heb ik het wiel van rechts achter er af en dit is de as waarvan het cardan van stuk was en nu blijkt dat de lagers ook naar de kl*te zijn want er heeft water ingestaan maar het goed is de remvoering is bijna als nieuw

Ook heb ik een luchtventiel vervangen en toen ik aan het proefdraaien was lag er in 1x een enorme plas olie onder de motor wat bleek het olie filter is doorgerot (langeleve achterstallig onderhoud)

Voorlopig hebben we nog genoeg te doen we hebben er alweer wat werk bij op deze manier maar dat mag de pret niet drukken

het enige jammere is dat ik met mijn ultraliner weer heel druk werk heb en dus weinig of geen tijd heb om te sleutelen

en vandaag op 2e kerstdag ging ik heen om foto's te maken van de vorderingen en zag ik een nieuwe verassing met oorzaak onbekend

Zo het is nu eind Januari en het gaat lekker ben wel lekker bezig geweest en krijg ook steeds meer plezier in het sleutelen helemaal nu ik besloten heb om over te stappen op nieuw gereedschap van snapon .

En zo staat hij er nu bij met de voetjes van de vloer maar het werkt wel makkelijk .

Ondertussen heb ik de carterpan er onder vandaan en de motor ziet er van onderen dan ook perfect uit en ik ben ook niet bang voor grote motor problemen .

En zoals je ziet is de carterpan schoongemaakt en gestraald dit om te kontroleren op eventuele rotte plekken maar dit was gelukkig niet het geval en dus is hij keurig in de verf gezet en nu nog wachten op mijn pakking zodat ik hem weer in elkaar kan zetten.

Ook heb ik alle fitlers vervangen wat een bere klus was omdat alles even vet was en vast zat .

met veel vloeken en bruut geweld is het dan toch eindelijk gelukt door gewoon met een moker een stuk ijzer er doorheen te slaan en dan met volle kracht trekken .

Ondertussen ben ik ook aan het vervangen van de remboosters begonnen van de achterste as omdat ik deze ook ga uitvoeren met een handrem.

Hiervoor moet ik nog wel nieuwe luchtleidingen laten persen maar ook dit komt goed denk ik want dit laat ik doen bij Unishore in Den Helder welke alles precies kunnen maken zoals ik dat wil.

En de achterste wielnaaf zit ook weer in elkaar nadat ik een wielmoersleutel heb laten maken (goed en passend gereedschap is echt een must).

Van de voorste achteras aan de bijrijderskant wou 1 wielmoer niet los zelfs niet met 2 man een pijp van 2,5 meter en een brander.

De oplossing een krachtstuk van snapon (kost net zo duur als een nieuwe velg) in me eentje met een pijp van 2,5 meter en uiteindelijk 1000 kg kracht kreeg ik de bout toch los .

Tot nu toe moet ik wel zeggen dat er veel tijd in gaat zitten maar ik wel steeds meer plezier in het restaureren krijg mede dankzij de reakties en het vorderen van het werk want stukje bij beetje krijg ik dingen af ook al onstaan er ook wel eens nieuwe problemen

Op dit ogenblik ( 25-02-2005) staat de superliner weer op zijn hoeven en kan ik er weer een test rondje mee rijden.

De achterste achteras is nu kompleet gereviseerd en voorzien van nieuwe remboosters en aan gesloten en het leuke is het werkt ook nog (knap he).

nu is alleen het jammere dat ik absoluut geen tijd heb om er een proef rondje mee te rijden omdat ik het lekker druk heb met het rijden op de ultraliner .

Wel heb ik nieuwe bedrading binnen voor de verlichting en dat word dus de volgende fase het onderhanden nemen van de komplete verlichting wat ik denk ik ook wel een hoop werk is omdat de komplete achterverlichting niet werkt maar zodra ik weer tijd heb gaan we het meemaken.

En maandje geleden heb ik even een proef rondje kunnen rijden (echt Gaaf) en alles wat gereviseerd is werkt naar behoren alleen de gaskabel gaat nog erg zwaar en deze moet dus nog even uit elkaar

en twee weken geleden (02-04-2005) moest ik even een ratel uit me gereedschapskar hebben en tot mijn grote schrik

Jawel veel olie op de grond en nu heb ik de oorzaak ook gevonden een lekke kering van me stuurpomp dus gelukkig valt het nog mee maar wel weer een extra klusje want de hele pomp moet er af en uit elkaar worden gehaald en nu is het jammere ik heb nog steeds geen tijd om aan de gang te gaan wat ik wel jammer vind alleen is het toch een hele klus om het te klaren en gaat het toch langer duren dan gepland .

Zo ben weer even lekker bezig geweest heb helaas weer tijd omdat ik schade heb aan me ultraliner want ik was even uit de bocht gevlogen

ondertusen heb ik me stuurpomp er af gehad en wat bleek er was een rubberdopje weg van 1 euro cent weg dus eigenlijk voor niks de pomp er af gehad en dat was geen klein klusje maar het is toch weer gelukt ook heb ik 2 versleten brandstof slangen vervangen en het gaspedaal gerepareerd en ook heb ik 2 versleten slangen van de stuurpomp vervangen en al met al ben ik toch wel lekker opgeschoten .

Ik heb nu de accu's aan de lader staan staan en ik hoop om morgen op koninginen dag dat ik de auto weer even kan starten om te kijken of alles weer werkt .

En het volgende klusje is de verlichting denk ik zodat ik dan in iedersgeval af en toe een rondje kan rijden wat toch wel erg leuk is .

Zo daar ben ik weer eens er is de laatste tijd een hele hoop gebeurd en door prive omstandigheden ben ik niet meer in staat om door te gaan met de restauratie.

en heb ik tot mijn spijt afscheid moeten nemen van mijn SUPERLINER .

Ik vind dit erg jammer maar er is wel een klein lichtpuntje ik heb een andere mack voor de superliner terug namlelijk een R600 bakwagen

Voor deze auto heb ik werk en ga ik binnenland mee rijden.

Dit is een 225 pk 6 cilinder uit 1978 waarmee ik dagelijks werk wil gaan doen en dit is de enigste R600 bakwagen van Nederland als het goed is.

De superliner word wel gerestaureerd en wel door Henri Hardenberg dus hopelijk zien deze dan gauw door nederland toeren.

Ik wens henri dan ook succes met de restauratie en hoop dat hij ons ook op de hoogte houd van de vorderingen.

En voor ieder die denkt wat jammer ooit zal ik mijn droom mack op de weg zetten maar nu moet ik kiezen tussen hobby en mijn gezin en hoe blij ik ook ben met mijn superliner ik kies toch voor mijn gezin

*****************************************

En voor vragen, opmerkingen of suggesties mag je altijd een mailtje sturen

Of je kan me ook toevoegen aan je msn mijn msn adres is daddycool68@live.nl